خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/24 - 11:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
سلیمی:

شاهد استیصال گروه G7 در مقابل تحقق اهداف دیپلماسی همسایگی و آسیا محوری تهران هستیم

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلماسی ایران تمرکز حداکثری بر روی ارتباط با چند کشور اروپایی را کنار گذاشته و بر این اساس دیپلماسی همسایگی و آسیا محوری را در دستور کار قرار دارده و حتی پای سیاست خارجی ایران به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز باز شده است.

 علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار   خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیانیه ضد ایرانی رؤسای وزارتخانه‌های مالی و بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت (G7)، گفت: واشنگتن طی چهار دهه تحریم های متعددی را علیه کشورمان اجرایی کرد اما اکنون شاهد شکست تمامی آن دسیسه ها بوده و این موضوع از سوی مقامات این کشور هم بیان شده و به نوعی اعتراف کرده اند.



نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع علاوه بر تحریم ها، آمریکایی ها کشورهای دنیا را تهدید کرده و از انجام هر گونه تجارت با جمهوری اسلامی منع کردند؛ در این خصوص مشاهده می شوند هر چند وقت یکبار شاهد درج اخباری مبنی بر جریمه شرکت های فراملیتی به اتهام تجارت با تهران هستیم که بیانگر اجرای این سیاست است.



وی ادامه داد: هر چند باید اذعان کرد این سیاست ضد ایرانی موفق نبوده و امروزه کشورمان به راحتی نفت خود را می فروشد و کشتیرانی جمهوری اسلامی کالاهای تولید ایران به ونزوئلا، کشورهای آفریقایی و حتی اروپا صادر می شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه آمریکایی ها در پشت پرده تلاش می کنند با بهره گیری از ظرفیت کشورهایی ثالث با ایران ارتباط برقرار کنند تا اهدافشان را تامین کنند اما در مقابل افکار عمومی دنیا موضع ضدایرانی اتخاذ می کنند، افزود: به عبارتی شاهد یک بام و دو هوای کشورهای غربی خصوصا ایالات متحده هستیم.



عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دوران یکجانبه گرایی آمریکایی ها افول کرده و دیگر نمی توانند با ترساندن کشورها مسیر تعامل و همکاری با ایران را منحرف و مخدوش کنند، خاطرنشان کرد: بنابراین مشاهده می شود که دیپلماسی ایران داشتن ارتباط با چند کشور اروپایی را کنار گذاشته و بر این اساس دیپلماسی همسایگی و آسیا محوری دردستور کار قرار دارد و حتی پای سیاست خارجی ایران به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز باز شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 361675
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم